Sabtu, Ogos 02, 2014

ANAS BIN MALIK


"Ya Allah,, limpahkan padanya rezkiMu, dan karunia ia anak yang banyak, dan berkahilah hidupnya"
Doa Rasulullah saw kepada Anas bin Malik Ra.

Seluruh penduduk Yathrib (Madinah) menjadi gelisah. Semua orang menatap penuh harap kearah Makkah. seperti menunggu sesuatu dan berharap segera datang dan muncul.

Ditengah mereka tidak terkecuali seorang ibu membawa putra hingusannya. Beliaulah Ummu Sulaim dari Bani an-Najjar bersama putra hingusannya Anas Bin Malik.

Anas bin Malik bin Nadar al-Khazraj telah dilahirkan pada 612. Beliau merupakan sahabat Nabi Muhammad SAW yang berumur panjang.

Sesaat kemudian. Tiba-tiba semua orang melompat kegirangan, Samada tua, muda dan anak anak, semuanya bergembira. Insan mulia yang dinanti-nantikan itu telahpun muncul dihadapan mereka. Beliau adalah Muhammad bin Abdullah seorang rasul Allah yang diutuskan untuk sekelian alam.

Orang ramai berlumba-lumba memberikan hadiah kepada Rasulullah. Ummu Sulaim yang hidup miskin ditinggal suaminya sewaktu Anas masih kecil juga tidak terkecuali ingin memberikan hadiah buat Rasulullah tercinta.

Lantas beliau mendatangi kediaman rasulullah saw dengan membawa putra satu-satunya.
"wahai rasulullah ,,,Tidak ada di Madinah ini baik laki-laki maupun perempuan kecuali mereka memberimu hadiah, dan saya sungguh tidak memiliki apa yang akan saya hadiahkan untukmu kecuali putra kecilku ini, bawalah ia agar ia boleh berkhidmat kepadamu "
ucap Ummu Sulaim dengan berlinangan airmata bahagia.

Rasulullah saw tersenyum dan mengusap kepala Anas kecil dan memeluknya lalu berdoa "Ya Allah,,limpahkan padanya rezkiMu, dan karunia ia anak yang banyak, dan berkahilah hidupnya.

Semenjak itu Anas sentiasa bersama Rasulullah saw. dan hidup bersama Rasulullah saw selama sepuluh tahun, Rasulullah saw sangat mencintai Anas sepenuh hatinya. Dan beliau selalu memanggil Anas dengan panggilan "Unais" atau "Bunai" yang artinya, Anas kecil.

Antara nasehat dan pelajaran Raulullah saw kepada Anas bin Malik ialah
"wahai Unais, jika engkau sanggup dari pagi hingga ke petang tanpa ada rasa dengki da irihati terhadap seseorang maka lakukanlah, wahai anakku, itulah sebahagian dari sunnahku, maka siapa yang menghidupkan sunnahku, berarti ia mencintaiku, dan siapa yang mencintaiku, ia bersamaaku disyurga nanti".

Terlalu banyak kenangan indah yang dirasakan oleh Anas bin Malik sebagai pembantu Rasullah saw.sehinggakan beliau pernah bernostalgia dengan berkata " Rasulullah adalah orang yang paling baik akhlaqnya, paling lapang dada dan paling penyayang kepada siapapun".

Pernah suatu hari Rasulullah menyuruh saya ke pasar, Sebelum berangkat saya bermain dulu dengan anak anak lain dijalan Ketika sedang asyik bermain, aku merasakan ada seseorang yang berdiri dibelakangku sambil memperhatikanku dan memegang bajuku, lantas aku menoleh kearahnya, dan ternyata Rasulullah saw.

Sambil tersenyum beliau bertanya "kenapa belum berangkat lagi, wahai Unais?. Maka sambil tergopoh gopoh akupun menjawab," ya, aku akan berangkat sekarang wahai Rasulullah",

Demi Allah, selama sepuluh tahun aku berkhidmat dengan Rasulullah s.a.w, tidak pernah sekalipun beliau memarahiku”.

Setelah kewafatan Rasulullah s.a.w, Anas bin Malik telah berhijrah dan menetap di Damaskus dan Basrah. Beliau orang yang paling berduka cita dengan kewafatan Nabi Muhammad ini, telah mengikuti banyak pertempuran dalam membela Islam.

Dan ketika Anas menderita sakit kuat, beliau berpesan " talqinkan aku kalimah la ilaha illallah muhammad Rasulullah”, dan beliau senantiasa mengucapkan kalimah itu sehingga beliau meninggal dunia.

Beliau wafat pada tahun 712 pada usia lebih daripada seratus tahun Diantara tiga orang yang meriwayatkan hadits-haditsnya adalah Abu Hurairah RA dan Abdullah Bin Umar.

Semoga Allah memberkati keluarga Ummu Sulaim dan Anas Bin Malik dan menyediakan untuk mereka tempat mulia disisiNya. Amien. Wallahu A`la

Tiada ulasan: